• Bądź na bieżąco

    Panta rhei - wszystko płynie i się zmianie, ale nic tak szybko jak interpretacja podatkowa fiskusa i linia orzecznicza polskich sądów. Nie nadążasz? Zostaw to nam. Jesteśmy zawsze na bieżąco. Tu znajdziesz najciekawsze i aktualne przykłady zastosowania przepisów w praktyce gospodarczej.
  • 1
piątek, 01 lipiec 2016 14:01

Sprzedaż obuwia na odległość, a prawo do odstąpienia od umowy

Posiadam sklep obuwniczy. Chcę rozszerzyć swą działalność i uruchomić internetowy sklep, w którym za pośrednictwem portalu internetowego będę oferował klientom zakup obuwia. Wiem, że kupujący na odległość ma prawo do zwrotu towaru w przeciągu 14 dni. Czy obowiązuje to również w przypadku takiego towaru jak obuwie? Muszę ten towar przyjąć? A co jeżeli wykazuje on ślady używania?

 

Konsument kupujący towar na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyn – wynika to z art. 27 ustawy o prawach konsumenta. 14 dni to wg ustawodawcy czas jaki kupujący na odległość potrzebuje do namysłu. Są pewne towary, które na mocy art. 38 ww. ustawy wyłączone są z tej powszechnej zasady. Są to rzeczy, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności. Wyjątek ten nie dotyczy więc obuwia i ubrań.

Jeżeli chodzi o znamiona używania, to warto wiedzieć, że konsumentowi przysługuje prawo do przetestowania towaru w celu ustalenia jego charakteru, cech i funkcjonowania. W poruszanym przez Pana przypadku klient może buty rozpakować, obejrzeć i przymierzyć. W sytuacji jednak, gdy konsument przyczyni się do obniżenia wartości rzeczy poprzez korzystanie z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia cech, właściwości i działania sposób, wtedy sprzedający może domagać się odszkodowania adekwatnego do stopnia zużycia. Kwotę tę może potrącić z ceny zapłaty zwracanej konsumentowi w związku z odstąpieniem przez tego od umowy.

Zasada ta obowiązuje wtedy, gdy sprzedawca poinformował kupującego o przysługującym mu prawie do zwrotu towaru w okresie 14 dni od zakupu. Jeżeli obowiązku tego nie dopełnił, wtedy nie ma prawa do odszkodowania, a ponadto termin zwrotu towaru bez podawania przyczyny wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy!  

Czytany 394 razy

Kontakt z nami

tel. 507-046-177
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Września 62-300,
ul. Świdnicka 36
Zadaj pytanie
Masz pytanie dotyczące naszych usług? Użyj formularza a odpowiemy jak najszybciej!
1000 znaków pozostało